Blog a legnemesebb tejtermékekről

Sajtológia

Borban az igazság

Az igazság pedig sajt!

2015. szeptember 14. - body_andras

Nincs is annál kellemesebb gasztroélmény a szabadidőt eltölteni kívánó sajtkedvelők számára, mint amikor minőségi sajtokból falatoznak, jobbnál jobb borokat kortyolgatva. A sajt és a bor találkozása viszont nemcsak eképpen lehetséges: vannak sajtok, melyek még a gyártási periódusban egyesülnek a nemes nedűkkel, hogy azok kedvező hatását magukkal vigyék amíg meg nem esszük őket. Ilyen a mai prédánk is, a vörösborban érlelt kecskesajt.

vorosboros_kecskesajt_1.jpg

Korábban már tettem említést boros sajtokról, mivel az idei Belvárosi Sajtfesztiválon és a Mesterségek Ünnepén is találkoztam velük a vásári forgatagban. Konkrétan Egri Bikavéres kecskesajtokat láttam, de ezeken kívül még akad néhány a nemzetközi sajtpiacon.

Olaszországban, Veneto régióban már az első világháború óta termelik az Ubriaco sajtot. Száraz, habzó borban (Proseccoban) fürdetik, és legalább 2 hónapig érlelik. A legenda szerint úgy sikerült felfedezni, hogy az érkező ellenséges had elöl próbálták a termelők sajtjaikat oda rejteni, ahol nem keresik; így pottyantak bele a borba, ahonnét elővéve igen ízletes csemegeként tértek vissza.

Idehaza többféle boros sajt kombinációval találkozhatunk, például Tokaji borral is készítettek már ilyesmit. Remélem, a közeljövőben egyre több termelő fog kísérletezni, a hazai borokra alapanyagként nem lehet panasz.

Tulajdonképpen miért is jó az, ha borban fürdetik/érlelik a sajtot? Technikai részletekbe laikusként nem mennék bele - elég annyit tudni, hogy ionok vándorolnak, kapcsolódnak és sókat, borkövet hoznak létre, ill. a sajt NaCl tartalmát csökkentik. Gyakorlatilag a boros sajtot gyártó mesterek legkézenfekvőbb indoka az, hogy finom, feledhetetlenül jó sajt készüljön. 

Gomolyában és érlelt változatban is lehet kapni, tehén- és kecsketejből. Talán juhtejből is készül, én még nem láttam de ezt ne vegyük kizáró tényezőnek. A képeken látható példány a Fehérvári úti piacról származik, de némelyik szupermarketben is kaphatók hasonló sajtköltemények országszerte. Amondó vagyok, hogy egy 10 dekás falatra nem érdemes sajnálni a pénzünket.

Nem lehet garantálni, hogy minden borban fürdetett sajttól hasra eshetünk. A minősége nagyban függ a bortól is. Olcsó borral lehet ehető pörköltet főzni, de a sajt nem lesz tőle jobb. Értelemszerűen a drága bortól a sajt is megdrágulhat, de jobb eséllyel kapunk mennyei ízbombát végeredménynek.

A tesztalany kissé csalódást okozott, mert a vörösbor ízét alig éreztem rajta. Átlagos, sőt jó ízű kecskesajt, szép vörös felszínnel, de nem hozta azt a csodás érzést amit vártam tőle. Legalább 9/10-es sajtot kerestem, ezúttal 6/10-est találtam.

Sebaj, lesz még időnk jóféle boros sajtok után kutatni! Akinek van jó tippje, merre találunk olyat, amiért érdemes elrohanni, várjuk kommentben.

A bejegyzés trackback címe:

https://sajtologia.blog.hu/api/trackback/id/tr257782574

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szviti 2017.08.06. 22:15:53

Sziasztok!
Látom, nem mai már a bejegyzés, én viszont most találtam rá erre a blogra (és nagyon tetszik).

Én is készítgetem itthon a sajtokat, saját kecskéim tejéből, és mivel meggyünk is van bőven, amiből meggybor készül, gondoltam egyet nemrégiben, és összeházasítottam őket.
Egy natúr gomolyát szikkasztottam, érleltem kb 1,5-2 hétig, majd 5 napig a meggybor seprőjében fürdőzött. Pár hét érlelés után néhány napja vágtuk meg. Isteni! Róla nem mondható el, hogy a sajton nem érződik a bor íze :) Nem az a vajaskenyérrel evős fajta...
Legközelebb diós sajtból fogom megcsinálni, hogy fokozzuk az élvezeteket :)
süti beállítások módosítása
Jasper Roberts - Blog