Blog a legnemesebb tejtermékekről

Sajtológia

A sopszka saláta történetéből

2015. július 26. - Vaeltaja

Tudvalevő, hogy a bolgár konyha jellegzetességei legtöbbnyire nem is tekinthetők a szó szoros értelmében vett jellegzetességeknek: olyan ételekkel van jellemzően dolgunk, amik más balkáni országokban ugyanúgy ismertek, akár ugyanazon vagy hasonló, akár teljesen más néven. Hiába, a legtöbbet a törökök hozták magukkal, és van, amely nem is egyenest tőlük származik, hanem ők is átvették – a perzsáktól, vagy épp az araboktól. Ez utóbbi a legtöbb édességre igaz például, tehát a baklava, a halva (az arab HLW 'édes', 'édesség' jelentésű tő egyik megtestesülése) például mind arab. 

Mégis mindenki sajátjának tartja, én viszont tisztességesen és szerényen be szoktam vallani: hát nincsen nekünk nemzeti ételünk. Dettó. 

És a sopszka saláta? Na, a sopszka saláta egy másik tészta. Vagyis saláta. Kicsit olyan, mint a hazai salátatörvények – valamennyire hasonlít egymásra az, ami benne van, de nem nagyon. 


 

Talán a legtöbb hasonlóság a vízben fedezhető föl: a három főösszetevője közül a paradicsom és az uborka (az utóbbi pláne) sok vizet tartalmaz, a szirene pedig (sós) vízben érlelődik. 

De mi is az a szirene? Elkészítési technológiájáról, a feta fogalmához való viszonyáról, a különböző rokonairól és elnevezéseiről egy (vagy akár több mint egy) másik bejegyzésben szólnék majd.

Most annyit bocsátok előre, hogy egy olyan szerencsés országban nőttem föl, ahol két fajta sajt van: ami sárga, azt kaskaválnak hívják, ami fehér, azt pedig szirenének. Akkor is szirene, ha tehén-, akkor is szirene, ha juh-, akkor is, ha kecske-, vagy más tejből csinálják. Lényeg, hogy fehér legyen.

Az íze, állaga pedig mindig más és más lehet, de akkor is szirene.

Ez a sopszka saláta külföldön történő elkészítése szempontjából egy igen hálás körülmény: bármelyik hipermarketbe befáradtok, találtok ott szirenét, és tök mindegy, milyen – szirene. Szóval jó lesz.

Az ínyencek kedvéért éttermekben mostanában lecsópaprikát is szokás hozzáadni az alapösszetevőkhöz, illetve természetesen a petrezselyem se maradhat el jól bevált díszként. 

A mondás pedig úgy tartja, úgy az igazi a sopszka saláta, ha egy kis rakit is ráöntünk – vagy egyenesen, vagy magunkba a mindenkori falat után. Levét – amely – különösen, hogy ha valamilyen olajjal is készül – igen egészséges, amellett, hogy finom – fel lehet tunkolni egy kis kenyérrel, hogy semmi ne vésszen kárba. A mennyiségeket illetően – ki-ki annyit rak bele, amennyit akar, idővel ki lehet tapasztalni, mennyi az annyi – ha túl kevés a szirene, nem váltja ki ízkeltő hatását, ha túl sok, türhetetlenül sós lehet – és ekkor még több pálinkát kell ráönteni. 

Természetesen, pálinka nélkül is lehet azt enni, de nem úgy ennék a sopok...vagy?

A sopok – akik mind beszédük, mind egyéb szokásaik révén (pl állítólag nagyon keménynyakúak) a  magyarországi palócokhoz, erdéliyi székelyekhez, észtországi mulgokhoz vagy a litván žemiajtokhoz hasonló, színes mikrovilágot képeznek a bolgár népen belül – voltaképp annak köszönhetően rendelkeznek saját salátával, hogy Bulgária fővárosa, Szófia épp Sopföldön található.

A recept nem hagyományos, hanem egy mesterszakács találmánya, aki a Balkanturiszt – Bulgária egykori (természetesen állami) vendéglátási vállalatának az alkalmazottja volt. Ugyanakkor akkora sikert aratott ez a bizonyos találmány, hogy ma akár azt is mondhatjuk, hogy van egy nemzeti ételünk – igaz, bár, csupán a nemzetnek egy része büszkélkedhet a nemzeti étel elnevezésébe történő bennfoglalással. 

A bejegyzés trackback címe:

https://sajtologia.blog.hu/api/trackback/id/tr507656644

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

motoroskonyhaja 2015.07.28. 20:50:39

Imádom a Sopszkát! Amit viszont hiányoltam a posztból, az a valódi sopszka ismertetése....... Kell hozzá a darabolt paradicsom és a kígyóubi; ez így van, ahogy írtad is. Jöhet rá a reszelt siréne is, de nem mindegy milyen tejből készült... Egy juh, vagy kecsketejből készült sajttal sokkal jobb lesz az íze/állaga (amivel még mindig megbarátkoztam volna) de az öntetekről semmit sem szóltál, ami a szerves részük, és -szintén szerintem- vétek a felsorolásból kihagyni őket, hiszen azok adják meg az igazi karakterét ennek a salátának... ;)

Vaeltaja 2015.07.29. 19:32:07

@motoroskonyhaja: Ne felejtsd, hogy Európa egyik legszegényebb országáról beszélünk. Ahogy a szirene íze különbözik egymástól, úgy az ára is. Pláne egy olyan országban, ahol is - szemben az olaszokkal, akik, mint első bejegyzésemből kitűnt, minden áron ragaszkodnak a friss tejhez mint alapanyaghoz - már a sima szirenét is tejből csinálják egy jó ideje. Oly mértékben, hogy kénytelenek voltak egy pár éve egy arról rendelkező jogszabályt létrehozni, hogy mit lehet szirenének nevezni - és mit nem. De ha bemész egy átlagos bolgár kocsmába és sopszkát rendelsz, nem hiszem, hogy igazi szirenét kapsz rá - juh- vagy kecsketejből készültről ne is álmodozz. Talán valamelyik előkelőbb étteremben, de azt is inkább finnyáskodásnak fogják látni sokan Bulgáriában, nem is beszélve arról, hogy a legtöbben nem is tudják megengedni maguknak ezt a mulatságot. Ami az önteteket illeti, szerintem ők, ugyanúgy, mint az olivabogyó, amely miatt egy jó pár szép képet nem szúrtam be - későbbi "fejlesztések". Illetve egykori tapasztalataim szerint ők is rendszerint hiányoznak a közönséges helyeket, bár bő 10 éve hagytam el Bulgáriát, azóta lehet, hogy valóban teret hódítottak.

motoroskonyhaja 2015.08.04. 21:04:18

@Vaeltaja: Tudom, hogy Bulgária nagyon szegény ország. Az utóbbi években elrepültem mind Szófiába, mind Neszebárba (Ravdába) újra, jó 20-25 év után, persze ;) (Jesszus, de régen voltak azook az utak, amikor "kusettben" vonatoztam odáig..... :D
Mivel a sajtokat -IS- szeretem, így végigkóstoltam mindet, amit kapni lehet, amit csak árulnak. Hidd el a Sopszkát már bátran nyomják juh- vagy kecsketejből készült sajtokkal, itthonról nézve továbbra is röhej áron. Kóstoltam piacokon, kifőzdékben, elegáns és kevésbé elegáns éttermekben is, hiszen ez az egyik kedvenc salátám. Ahogy anno a weblapomon írtam egyes mediterrán salátákról: "Egyszerűbb változatát Bulgáriában készítik világbajnok módon (a legjobb, amit eddig csak kóstoltam), kicsit csicsásabban -de nem finomabb ízvilággal!- már Görög salátaként kínálják, de olajos tonhalreszelékkel dúsítva tunéziai salátaként is finom élményekben részesülhetünk."
Az öntetek tekintetében lehet félreérthető voltam, hiszen nem Ezersziget vagy hasonló borzalmakra gondoltam, hanem a Sopszka alap önteteire: az eszméletlenül finom (és hozzáillő) ecetre és olajra, tehát semmi csicsára. De ezek ugyanúgy a salátához tartoznak, mint a kígyóuborka, ezért nem is értettem, hogy miért nem tértél ki rájuk, mert ezek (ahogy Te fogalmaztál: "későbbi fejlesztések") pedig nem azok. Olajbogyót egyetlen egyszer sem láttam/ettem Bulgáriában Sopszkában. Erre írtam anno a weblapomon, hogy az ilyen turbósításokkal már görög salátának nevezik, de az ízharmóniája az általam imádott olajbogyóval sem éri el a Sopszka szintjét.
Ha gondolod -és érdekel- akkor nosztalgiázhatsz az én szubjektív beszámolóimon a blogomon. Jobb oldalt a címkék közül válaszd a Szófia vagy a Neszebár címkét, lehet kicsit hazarepít, ha elolvasod az élményeimet ;)
süti beállítások módosítása
Jasper Roberts - Blog