Blog a legnemesebb tejtermékekről

Sajtológia

Ez volna az egyik leghíresebb, tradicionális magyar sajt

Mellesleg az egyik (hacsak nem az abszolút) legbüdösebb magyar sajt: a Pálpusztai

2015. augusztus 13. - body_andras

Állítólag van egy hely Magyarországon, Vas megyében, Pálmajor mellett. Úgy hívják, Pálpuszta, a GeoView szerint "farmként" van nyilvántartva.

A híres Pálpusztai sajtnak ehhez a helyhez semmi köze, sőt, az általánosan elfogadott elmélet szerint nem létezik ilyen hely.

Kevés olyan sajt van a világon, amire azt mondhatjuk, hogy "na, ez aztán a magyar sajt!" Szakszerűbben fogalmazva olyan, ami a magyar sajtkultúrában gyökerezik. Van ám rengeteg tejtermék a polcokon, sokféle sajtot gyártanak Magyarországon, de többségük külföldi eredetű sajtok koppintása. Sem eredetiségben, sem minőségben nem jár élen a magyar sajtok tömeggyártása. Erre inkább a kisvállalkozók, avagy a "házi" sajtkészítők választékában kell példákat keresni.

Mint mondtam, kevés igazi magyar sajtunk van, és még kevesebb olyan, mely nagy hírnévre tehetne szert a nemzetközi sajtimádók köreiben. Ilyennek számít a méltán híres Pálpusztai.

palpusztai_sajt_0813_04.jpg

Valószínűleg rengeteg olvasó próbálja pókerarccal leplezni a titkot, miszerint még soha életében nem evett ilyet, vagy netán még nem is hallott róla. Ilyen esetben nem kell megijedni, mert sajnos idehaza ritkán hallom azt, hogy valaki jó szívvel ajánlaná, híresztelné. Mivel eleve kiforratlan a magyar sajtkultúra, vagyis a nagyobb tömegeket nézve nincs túl nagy igény a különlegességekre, sem nyitottság az újdonságokra; így érthető módon első látásra képesek eltávolodni honfitáraink ettől a kis kockától. Vagy inkább szaglásra!

Akik nem szeretik a büdös sajtokat, azok jobban járnak, ha nem is próbálkoznak a Pálpusztai szagolgatásával, mert garantáltan nem fogják szeretni. Akik viszont hozzá vannak szokva a büdösség és a finom íz egyenes arányának elvéhez, biztosan hamar megkedvelik. Szagát egyébként az őt érlelő baktériumnak (Bevibacterium linens) köszönheti, mely többek közt az emberi bőrön is megtalálható, továbbá felelősségre vonható a kellemetlen testszagokért. Így nyilván elfogadható az a tényállás, hogy a Pálpusztai büdös lábszagra emlékeztet.

Na de hol készül ez a legendás sajt, ha nem Pálpusztán?

Budapesten. A nevét a gyár alapítójáról kapta: Heller Pál az 1890-es években nyitotta meg üzemét. A keresztneve mellé odaírta hogy "puszta"; gondolta, így jobban cseng majd. Azóta is rendszeresen kerülünk gyanútlanul abba a hibába, hogy keressük Pálpusztát. 

 

 

Tehéntejből készült, sózott, oltós alvasztású rúzsflórával érő, lágy, zsíros sajt. Kívül keményebb, de könnyedén vágódik/omlik, belül viszont finom lágy sajttészta vár. Fogyasztás előtt pár órával mindenképp ki kell venni a hűtőből, ill. fedett helyen (pl. sajttartóban) szobahőmérsékletre engedni. Ez az eljárás persze evidens, főleg a rúzsflórával élő sajtoknál. Fanatikusok arra is hajlamosak, hogy 3-4 napig hagyják "még érni", mielőtt kibontják.

Én nemrég vesztettem el a Pálpusztai-szüzességemet, amikor (végre) találtam néhányat a Fehérvári úti piacon. Kicsi, 50 grammos kockákban árulják. Az arany középutat keresve éjjel vettem ki a hűtőből, és reggelire fogyasztottam el. Nagyon sós, de ez cseppet sem zavar. Vannak "elsózott" sajtok, és van ez a Pálpusztai - egyszerűen jól áll neki, főleg ha édes gyümölccsel együtt fogyasztjuk. Például egy kis sárgadinnyével.

Beismerem, ez tényleg nagyon jó sajt, magasan kiemelkedik a magyar sajtgyárak termékei közül. Cserszegi fűszeres, fehér félédes bort ajánlok hozzá. Aki inkább sörös, annak jó korcsolyázást kívánok, de csakis Pálpusztaival.

A Sajtológia értékelése: 9,5/10!

A bejegyzés trackback címe:

https://sajtologia.blog.hu/api/trackback/id/tr787700698

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bili a könyök 2015.08.13. 18:06:45

Ha pálpusztai sajt, akkor mindenképpen a Tebike által gyártott verziót érdemes venni, és nem a képen látható - és a szupermarketekben kapható - Brevico gyártásút. És ha Tebike, akkor az Ilmici és a Lajta sem maradhat ki.

Zephyrous 2015.08.13. 18:35:04

Érdekes a blog, most találtam rá. Jöhetne valami ismertető poszt a magyar sajtkultúráról illetve annak hiányáról és hogy miért jutottunk el idáig, hogy legtöbb helyen csak olcsó, vízízű, gumiszerű "magyar trappistákat" lehet venni. Itthon miért nem létezik valami szövetség, aminek feladata a tejkészítmények minőségbiztosítása lenne?!

inebhedj - szerintem 2015.08.13. 20:04:58

@Bili a könyök:

A Csermajori Tanüzem már nem gyárt? Régen az volt a favorit, de már évek óta nem látok sehol tőlük.

Egerszegi György 2015.08.13. 20:51:47

A mai pálpusztai sajtok meg sem közelítik a régen gyártottak minőségét. A képen látható ezüst színű papírba csomagolt kifejezetten vacak minőségű, éretlen. Sosem veszem, pedig imádom (imádnám) a jó pálpusztait.

2015.08.13. 21:09:04

@inebhedj - szerintem: csermajori tanüzem már régóta nincs, ahogy vitnyédi sajtnapok sem. Sajnos tényleg nagyon nehéz jó félét találni.

Tapmancs 2015.08.13. 21:09:23

@inebhedj - szerintem: A csermajori iskolát a tanüzemmel együtt bezárták.:(

Tapmancs 2015.08.13. 21:14:32

@inebhedj - szerintem:
A legutóbbi cikk az iskoláról:

www.kisalfold.hu/rabakozi_hirek/csak_az_oregdiakok_juthatnak_a_kapu_moge/2414407/

Az újraindulás nem teljesen reménytelen, de nagyon magyaros a sztori.

Townsend 2015.08.13. 21:42:07

Évek óta próbálkozom, hogy jó pp-sajtot vegyek. Éretlen, túlérett, már-már rohadó, keserű, penészes. Ezek a tapasztalatok. Gyártótól függetlenül, mindegyik rossz volt. Pedig drága. Átnyergeltem a Lajtára. Azt is csak a piacon veszem, ahol nagy a forgalom és nincs ideje megromlani. Ja, és majdnem féláron lehet venni, pl. az Intersparhoz képest.

BaliBa 2015.08.13. 22:35:00

Kerestem én is. Az még hagyján, hogy kellően érett állapotban nem kapható, de ha megpróbálod érlelni, egész egyszerűen megrohad, penészes lesz, keserű. Egy kalap szar mind. Ha valaki ismer kivételt, szóljon! Addig is marad az Ilmici és a Lajta.

HgGina 2015.08.14. 01:38:04

Ha már pálpusztai és az illata...
Kb. 10 éve nem találok kvarglit (pogácsasajt az ő becsületes magyar neve).
Úgy két éve még véletlen találtam valami kvarglitörmeléket csicsás csomagolásban aranyáron, valami 7000 Ft/kg volt, ami elmebeteg ár. De még a szülőföldjén, Csehországban se találtam sehol.
No, a kvarglihoz képest a pálpusztai egy frissen virágzó rózsalugas. De az íze annak is mennyei.

body_andras 2015.08.14. 06:41:03

@Zephyrous: Itthon létezik egy Sajtegyesület, mely a kis- és középvállalkozó sajtmestereket támogatja, ill. toborozza a magyar sajtút hálózatba. Hosszú távon ők is azt szeretnék elérni, hogy a magyar sajtkészítők összefogjanak a tömeggyártott ócskaságokkal szemben, és létrejöjjön egy "Hatóság" (úgy mint Olaszországban vagy Franciaországban), mely minősíti a magyar sajtokat. Amelyik eléri a megfelelő minőségi szintet, megkaphatja az "igazi magyar trappista" vagy más minősítést; a gyengébb eresztéseket pedig csak "trappista jellegű" néven lehetne árulni (vagy szívem szerint úgy se).
Jogos a felvetés! Ha az olsazok, hollandok is védik és becsben tartják sajtjaikat, nekünk sem ártana. Beszéljünk még róla, lesz rá alkalom a blogon is, privátban is!

Csokis · http://csokis.blog.hu 2015.08.14. 07:40:04

Mivel minden lényegest leírtak az előttem szólok, csak egy kérdésem maradt: hol lehet rendes, ehető Pálpusztait kapni, ami nem ez a gödöllői förmedvény?
Ja, és én évek óta az Aldi ./ Lidl rúzsos sajtjait eszem pótlékként, az legalább nem rohad meg érés helyett.

virgo 2015.08.14. 07:49:03

@body_andras: Valaki gyárthatna itthon is végre normális kékpenészes sajtot, de hát reménytelen...

orangeman · http://chengyu.blog.hu 2015.08.14. 08:55:39

@Csokis: Ahogy az első kommentelő írta: a "Tebike" márkájút kell venni. Kapható mondjuk a Fény utcai piac emeletén a Szega sajtboltban. A Tebike egyébként nagyon jó Lajta sajtot is gyárt.

Disclaimer: Fiatal vagyok, nem emlékszem a "régi" pálpusztaira.

orangeman · http://chengyu.blog.hu 2015.08.14. 18:43:47

@HgGina: Szlovákiában múltkor nagyon finom kvarglit vettem a Tescoban talán 2eur/csomag áron.

Komojtalan 2015.08.20. 10:46:27

Akik a szagát nem bírják azoknak ajánlanám a pálpusztai krémsajtot. Bevallom az eredetit én sem ettem még, de egy jó darabig lehetett kapni a Kossuth-téri piacon pálpusztai krémsajtot. Az íze nagyon tetszett, szaga semmi. Mivel eredetit nem ettem így fogalmam sincs mennyire hasonlít a kettő ízre. "Természetesen" mivel jó volt ez is eltűnt, legalábbis 2-3 éve nem látok.

Ha már rátaláltam erre a blogra egy megválaszolhatatlan(?) kérdés. Kb. 15 éve jártam a Cseheknél és Brnoban egy áruházban vettem valamilyen krémsajtot. Amire emlékszem legalább 20 dekás tömlős kiszerelés és fél centis sonkadarabok voltak benne. Esetleg valakinek ötlet?

body_andras 2015.09.07. 09:24:57

@Komojtalan: Gálfalvi úr (szerzőtárs) Csehországban él, talán ő tud erre válaszolni.

Komojtalan 2015.09.18. 10:10:19

@Gálfalvi G. Zsolt: Köszi, nem is gondoltam komolyan hogy ennyiből valaki felismeri. 10 éve megálltunk egy hyper előtt Brno körgyűrűn, ráadásul egy Magyarországon ismeretlen előtt. Bementünk az áruházba, mivel már akkor is szerettem a sajtot bedobáltam párat, ez nagyon bejött. Persze annyi eszem nem volt hogy megjegyezzem a nevét.

Hogy a témánál maradjak, "feláldoztam" magam és vettem egy Brevico márkájú pálpusztait. Enyhén szólva nem győzött meg, de cserébe szaga sem nagyon volt, ennél sokkal durvábbak az 1-2 hónapig hűtőben érlelt penészes sajtok. Viszont van valami fogalmam az ízéről és a pálpusztai krémsajt sokkal intenzívebb ízű, csak nem lehet kapni ...

Gálfalvi G. Zsolt 2015.09.18. 10:34:36

@Komojtalan: Szerintem az Albertben járhattatok, az van ami nem nagyon ismert Magyarországon, amúgy az idén felvásárolták a teljes SPAR üzlethálózatot Csehországban.
Visszatérve a sajtokra, véletlenül nem a Romadur féle volt az? Jó büdös lábszagú, kb olyan kinézetre és állagra mint a Limburger, csak szagra durvább mint egy két hetes kiképzésen résztvevő katonabakancs :)

Komojtalan 2015.09.18. 11:59:19

@Gálfalvi G. Zsolt: A Kossuth-téri piacon szoktam vásárolni kék penészes sajtot (is), 2 féle van nekik egy Cseh és egy Francia. A márkájukat passzolom, a cseh száraz, a francia zsírosabb. 2500 forint körül vannak, természetesen a zsírosabb franciának van mondjuk 1 hónap után olyan szaga, hogy hosszú késsel kell enni :-).

Pécsi bölcsész 2017.05.29. 12:18:43

szerintem nem egy nagy durranás.
Kifejezetten semmilyen íze volt, inkább sós-fetás semmi.

hamár rúzs flóra, akkor a lajta tipusuak ezerszer jobbak.

Csuszpájsz 2018.11.01. 20:47:39

Évtizedekig nem létezett a nagybetűs Pálpusztai, erre felbukkan a Tebike... örök hála :)
süti beállítások módosítása
Jasper Roberts - Blog